Att öppna en kapitalförsäkring hos Nordea

I min jakt på lågt courtage och marknadens bästa återföring av källskatt gör jag ett tappert försök att bli kund hos Nordea.

Idag slog jag slag i något jag väntat med lite längre än jag täntke från början; att testa Nordeas värdepappershandel. Deras låga courtage och garanterade återförande av källskatt lockar så pass mycket att jag kunde tänka mig att bli kund hos dem.

Tyvärr stötte jag på tre lite större problem när jag försökte registrera mig. Var och en är så pass allvarlig att den får ett eget stycke — se nedan.

Stopp 1: Kapitalförsäkring saknas

Efter registreringen sitter jag med ett personkonto och en gammal tjänstepension som ligger och skräpar, så nästa steg blir att skapa en kapitalförsäkring och påbörja handeln med utländska aktier. Nu kör vi!

Det finns bara ett problem — alternativet saknas. Ingenstans i hela internetbanken finns frasen "kapitalförsäkring", men investeringssparkontot (ISK) annonseras det friskt om. Vad är det som pågår?

Till slut inser jag att deras "pensionssparande" med titeln Framtidskapital är vad som enligt lag och ordning är en vanlig kapitalförsäkring. Det här är dock hur otydligt som helst på internetbanken, och det ser ut som att jag är på väg att köpa en usel pensionsprodukt istället för att öppna en kapitalförsäkring.

På bilden ovan ser ni hur Nordea presenterar sin kapitalförsäkring, som de valt att kalla Nordea Framtidskapital. Varför inte bara kalla det för vad det är — en kapitalförsäkring?

Stopp 2: Handel inte aktiverad

När min kapitalförsäkring väl är skapad — eller förlåt, när mitt Framtidskapitalkonto väl är skapat — så tänkte jag utforska gränssnittet lite. Jag har ännu inga pengar i kapitalförsäkringen, men just nu vill jag bara lära känna systemet.

När jag klickar fram värdepapprena möts jag dock av en märkligt text — "För att aktivera handel med värdepapper måste du kontakta Nordeas kundtjänst på 0771 - 470 470".

Va?! Så för att handla värdepapper i min kapitalförsäkring — som är gjord för att handla värdepapper i — måste jag ringa till er kundtjänst? Efter att jag har använt Mobilt BankID för att signera 2 separata avtal? Nu börjar jag ana oråd, men ringer och hör med dem.

Efter att tjejen i Nordeas kundtjänst guidat mig genom de 6 klick i helt ologisk följd som krävs för att hitta den gömda (!) menyn på deras internetbank som låter en aktivera värdepappershandel i kapitalförsäkringen är jag nu redo att handla. Eller? Icke då — dags för stopp 3.

Jag vill härmed passa på att tipsa Nordea om att kanske lägga in en länk till den nu gömda menyn, alternativt aktivera värdepappershandel i kapitalförsäkringen redan från början. På det sättet slipper kanske kundtjänst svara på samma frågor 2000 gånger i veckan och jag slipper dessutom slösa bort tid jag aldrig får tillbaka på värdelösa samtal.

Stopp 3: Pengarna försvann (!)

Jag börjar med att föra över en tusenlapp från min primära bank, SEB, till Nordea. Detta går precis så smidigt man kan förvänta sig av en traditionell banköverföring; pengarna försvinner omedelbart från SEB men dyker upp på Nordea först om 3-4 timmar.

Även om jag köper detta känns det bisarrt att behöva vänta, när jag hos Avanza och Nordnet kan sätta in pengar direkt med hjälp av Trustly respektive Swish. Nordea erbjuder alltså ingen direktinsättning.

När överföringen väl är gjord ligger nu tusenlappen på mitt Personkonto och väntar. Nu återstår bara en sak; att föra över pengarna från Personkontot till mitt Framtidskapitalkonto. En baggis, tänker du nu — men du har fel. Och du anar inte ens hur fel du har.

Faktum är att det är nu det otroliga sker. Det bästa hittills.

Så snart överföringen mellan de två kontona inom Nordea är genomförd så saknas det pengar — från båda mina konton; balansen är 0,00 SEK. På båda.

Tålmodig som jag är väntar jag några minuter innan jag laddar om sidan, men det står fortfarande att båda kontona är tomma. Jag väntar då först en kvart, och sedan en halvtimme innan jag försöker igen. Samma sak.

Därefter väntar jag en timme innan jag testar igen, och ringer kundtjänst igen. När jag säger att mina pengar försvann vid överföringen säger de att det är så systemen fungerar — "pengarna dyker upp igen om en liten stund". När jag påpekar att jag väntat en timme säger de att de dyker upp snart.

Sagt och gjort. Jag arbetar vidare med mitt, och när jag sedan testar igen efter ytterligare en timme står det fortfarande noll. Nu kontaktar jag istället Nordeas kundtjänstchatt, där jag kräver att få besked om hur lång tid det faktiskt kommer ta för min överföring att slå igenom.

Vet ni vad de svarade?

Om allt går som det ska dyker mina pengar upp på mitt Framtidskapitalkonto imorgon, torsdag 7 mars, klockan 19.00 — vilket är 28 timmar efter att jag gjorde överföringen.

Nu tappar jag hakan på riktigt. Det kan fan inte stämma. Jag ber kundtjänst att verifiera dessa uppgifter, vilket hon gör — och bekräftar att så är fallet. Jag får hoppas att pengarna finns imorgon kväll. På deras eget konto, från deras eget konto.

Sammanfattning

På både Avanza och Nordnet kan jag som helt ny kund öppna både ett investeringssparkonto och en kapitalförsäkring på bara några minuter — helt utan förkunskaper.

Hos Nordea kan jag, som erfaren utvecklare som dessutom köpt och sålt aktier i flera år, inte ens skapa ett konto som går att handla på utan att kontakta kundtjänst mer än en gång. Det är tragiskt, så dåligt det här är.

Det känns faktiskt som att någon designat systemet för att skrämma bort kunderna, så att man slipper dem. Det finns inget annat sätt att förklara den fullständiga flopp som Nordeas plattform för värdepappershandel är.

Min energi den här eftermiddagen gick åt följande:

  • Total tid spenderad: Två timmar
  • Samtal till kundtjänst: Två
  • Chattsessioner med kundtjänst: En
  • Antal genomförda ordrar: Inga

Som ny kund hos Nordea kan jag säga att det förtroende jag haft för banken är borta. Vilken dynga. Sampo, om ni läser detta — sälj Nordea omedelbart!

Betyg

Nordea får sämsta möjliga betyg; noll passiva inkomster av fem möjliga. Det här var det värsta jag sett på många plan. Alla som arbetat med den här plattformen borde skämmas.

Relaterade värdepapper

Värdepapper Ticker
 Nordea Bank AbpNDA SE
 Avanza Bank HoldingAZA
 Sampo Oyj ASAMPO

Innehållet på denna blogg ska inte ses som finansiell rådgivning. Jag skriver om de värdepapper och investeringar jag själv är intresserad av, och alla bör göra sin egen analys innan eventuellt köp.


Kommentarer

Inga kommentarer ännu.

Lämna en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Fält markerade med * är obligatoriska.