Att öppna en kapitalförsäkring hos Nordea

I min jakt på lågt courtage och marknadens bästa återföring av källskatt gör jag ett tappert försök att bli kund hos Nordea.

Idag slog jag slag i något jag väntat med lite längre än jag tänkte från början; att testa Nordeas värdepappershandel. Deras låga courtage och garanterade återförande av källskatt lockar så pass mycket att jag kunde tänka mig att bli kund hos dem.

Tyvärr stötte jag på tre lite större problem när jag försökte registrera mig. Var och en är så pass allvarlig att den får ett eget stycke — se nedan.

Innehåll

Stopp 1: Kapitalförsäkring saknas

Efter registreringen sitter jag med ett personkonto och en gammal tjänstepension som ligger och skräpar, så nästa steg blir att skapa en kapitalförsäkring och påbörja handeln med utländska aktier. Nu kör vi!

Det finns bara ett problem — alternativet saknas. Ingenstans i hela internetbanken finns frasen "kapitalförsäkring", men investeringssparkontot (ISK) annonseras det friskt om. Vad är det som pågår?

Till slut inser jag att deras "pensionssparande" med titeln Framtidskapital är vad som enligt lag och ordning är en vanlig kapitalförsäkring. Det här är dock hur otydligt som helst på internetbanken, och det ser ut som att jag är på väg att köpa en usel pensionsprodukt istället för att öppna en kapitalförsäkring.

På bilden ovan ser ni hur Nordea presenterar sin kapitalförsäkring, som de valt att kalla Nordea Framtidskapital. Varför inte bara kalla det för vad det är — en kapitalförsäkring?

Stopp 2: Handel inte aktiverad

När min kapitalförsäkring väl är skapad — eller förlåt, när mitt Framtidskapitalkonto väl är skapat — så tänkte jag utforska gränssnittet lite. Jag har ännu inga pengar i kapitalförsäkringen, men just nu vill jag bara lära känna systemet.

När jag klickar fram värdepapprena möts jag dock av en märkligt text — "För att aktivera handel med värdepapper måste du kontakta Nordeas kundtjänst på 0771 - 470 470".

Va?! Så för att handla värdepapper i min kapitalförsäkring — som är gjord för att handla värdepapper i — måste jag ringa till er kundtjänst? Efter att jag har använt Mobilt BankID för att signera 2 separata avtal? Nu börjar jag ana oråd, men ringer och hör med dem.

Efter att tjejen i Nordeas kundtjänst guidat mig genom de 6 klick i helt ologisk följd som krävs för att hitta den gömda (!) menyn på deras internetbank som låter en aktivera värdepappershandel i kapitalförsäkringen är jag nu redo att handla. Eller? Icke då — dags för stopp 3.

Jag vill härmed passa på att tipsa Nordea om att kanske lägga in en länk till den nu gömda menyn, alternativt aktivera värdepappershandel i kapitalförsäkringen redan från början. På det sättet slipper kanske kundtjänst svara på samma frågor 2000 gånger i veckan och jag slipper dessutom slösa bort tid jag aldrig får tillbaka på värdelösa samtal.

Stopp 3: Pengarna försvann (!)

Jag börjar med att föra över en tusenlapp från min primära bank, SEB, till Nordea. Detta går precis så smidigt man kan förvänta sig av en traditionell banköverföring; pengarna försvinner omedelbart från SEB men dyker upp på Nordea först om 3-4 timmar.

Även om jag köper detta känns det bisarrt att behöva vänta, när jag hos Avanza och Nordnet kan sätta in pengar direkt med hjälp av Trustly respektive Swish. Nordea erbjuder alltså ingen direktinsättning.

När överföringen väl är gjord ligger nu tusenlappen på mitt Personkonto och väntar. Nu återstår bara en sak; att föra över pengarna från Personkontot till mitt Framtidskapitalkonto. En baggis, tänker du nu — men du har fel. Och du anar inte ens hur fel du har.

Faktum är att det är nu det otroliga sker. Det bästa hittills.

Så snart överföringen mellan de två kontona inom Nordea är genomförd så saknas det pengar — från båda mina konton; balansen är 0,00 SEK. På båda.

Tålmodig som jag är väntar jag några minuter innan jag laddar om sidan, men det står fortfarande att båda kontona är tomma. Jag väntar då först en kvart, och sedan en halvtimme innan jag försöker igen. Samma sak.

Därefter väntar jag en timme innan jag testar igen, och ringer kundtjänst igen. När jag säger att mina pengar försvann vid överföringen säger de att det är så systemen fungerar — "pengarna dyker upp igen om en liten stund". När jag påpekar att jag väntat en timme säger de att de dyker upp snart.

Sagt och gjort. Jag arbetar vidare med mitt, och när jag sedan testar igen efter ytterligare en timme står det fortfarande noll. Nu kontaktar jag istället Nordeas kundtjänstchatt, där jag kräver att få besked om hur lång tid det faktiskt kommer ta för min överföring att slå igenom.

Vet ni vad de svarade?

Om allt går som det ska dyker mina pengar upp på mitt Framtidskapitalkonto imorgon, torsdag 7 mars, klockan 19.00 — vilket är 28 timmar efter att jag gjorde överföringen.

Nu tappar jag hakan på riktigt. Det kan fan inte stämma. Jag ber kundtjänst att verifiera dessa uppgifter, vilket hon gör — och bekräftar att så är fallet. Jag får hoppas att pengarna finns imorgon kväll. På deras eget konto, från deras eget konto.

Sammanfattning

På både Avanza och Nordnet kan jag som helt ny kund öppna både ett investeringssparkonto och en kapitalförsäkring på bara några minuter — helt utan förkunskaper.

Hos Nordea kan jag, som erfaren utvecklare som dessutom köpt och sålt aktier i flera år, inte ens skapa ett konto som går att handla på utan att kontakta kundtjänst mer än en gång. Det är tragiskt, så dåligt det här är.

Det känns faktiskt som att någon designat systemet för att skrämma bort kunderna, så att man slipper dem. Det finns inget annat sätt att förklara den fullständiga flopp som Nordeas plattform för värdepappershandel är.

Min energi den här eftermiddagen gick åt följande:

  • Total tid spenderad: Två timmar
  • Samtal till kundtjänst: Två
  • Chattsessioner med kundtjänst: En
  • Antal genomförda ordrar: Inga

Som ny kund hos Nordea kan jag säga att det förtroende jag haft för banken är borta. Vilken dynga. Sampo, om ni läser detta — sälj Nordea omedelbart!

Betyg

Nordea får sämsta möjliga betyg; noll passiva inkomster av fem möjliga. Det här var det värsta jag sett på många plan. Alla som arbetat med den här plattformen borde skämmas.

Relaterade värdepapper

De värdepapper som nämns i artikeln finns sammanställda här nedanför, tillsammans med aktuell ticker och flagga för noteringen.

Värdepapper Ticker
 Nordea Bank AbpNDA SE
 Avanza Bank HoldingAZA
 Sampo Oyj ASAMPO

Investeringar innebär alltid en risk eftersom dina pengar både kan öka och minska i värde. Innehållet på denna blogg ska inte ses som finansiell rådgivning. Jag skriver om de värdepapper och investeringar jag själv är intresserad av, och alla bör göra sin egen analys innan eventuellt köp.


Lämna en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Fält markerade med * är obligatoriska.

Kommentarer

Inlägget har 11 kommentarer.
  1. mickemicke

    Haha vilket skämt! Var med om samma sjuka procedur, och har nu ett konto (?) hos Nordea som antagligen aldrig kommer användas..
    Hittade din blogg nyss, riktigt bra!

    1. En Passiv InkomstEn Passiv Inkomst

      Hej Micke! Kul att du var med om samma sak. Jag kände mig stundtals som en idiot när jag återigen ringde till deras kundtjänst. Kul att du gillar bloggen, ledsen för sent svar!

  2. PeterPeter

    Kan bara instämma ... helt onödigt krångligt. Jag stötte dessutom på en rad "tekniska fel" och andra kryptiska meddelanden.

    Betalar nog gärna lite extra för att få smidigheten Avanza / Nordnet erbjuder.

    1. En Passiv InkomstEn Passiv Inkomst

      Hej Peter! Visst är det så - man litar inte riktigt på plattformen till slut, på grund av de mängder av småfel man upplever nästan hela tiden. Jag har dock gjort valet att stå ut och göra alla nya affärer på just Nordea. Majoriteten av mitt kapital ligger dock kvar på Avanza och Nordnet fortfarande.

  3. ¨jan¨jan

    har både avanza och nordnet och nordea sedan ett år tillbaka avanza har ju den bästa plattformen men nordea dom klart bästa priserna särskilt på utländska aktier med växlingsavgift på 0,02 % och återbetalning av källskatt på 6 veckor mot avanzas 3 år

    för mig har det funkat att handla med nordea utan några problem

    1. En Passiv InkomstEn Passiv Inkomst

      Hej Jan, tack för din kommentar! Jag håller med dig till fullo; Avanza har den bästa plattformen, men Nordea har de bästa priserna, som i det långa loppet faktiskt ger stora skillnader.

      Nu behöver Nordea "bara" slipa på verktygen i sig så att de lever upp till de funktioner vi vant oss vid hos nischbankerna, som kurslarm, interaktiva grafer, och så vidare.

  4. DanDan

    Vill varna för att försöka göra överföring av pengar direkt till kapitalförsäkringen i nordea från annan bank, gjorde detta och pengarna försvann i en vecka var tvungen att ringa deras it support som löste det till slut.

    1. En Passiv InkomstEn Passiv Inkomst

      Hej Dan! Jag gör regelbundet överföringar direkt till kapitalförsäkringar hos Nordea och det har faktiskt fungerat bra, även om jag hade föredragit realtidsinsättning med t.ex. Swish eller Trustly.

  5. LuddeLudde

    Tack för ett bra inlägg! Jag har köpt utländska aktier via Nordea eftersom dessa inte finns på Avanza (Storbritannien) eller har lägre courtage på Nordea jmf m Avanza (4€ kontra 1€ för Frankrike m fl). Dock fattade jag först nyligen att man inte kan avräkna mer utländsk skatt än skatten på schablonintäkten... Om man (liksom jag) endast har utländska aktier så slår man i det taget vid en direktavkastning på 2,5 % vid nuvarande beskattning om den utländska källskatten är 15 % (men såklart är den högre både för Frankrike (där jag har skickat in blanketter till skatteverket i början av året men ej fått tillbaka pengar) och Storbritannien (p g a någon speciell beskattning av fastigheter)).

    Jag har därför öppnat "framtidskapital" på Nordea och väntar nu på pengaöverföringen... Jag kanske lyckades hitta den dolda inställningen för aktiehandel, jag får se om det fungerar när pengarna kommer in.

    Jag funderar nu på att gå över till Nordeas KF för mina utländska innehav eller att köpa dem på Nordeas ISK och flytta över till ISK på Avanza (kräver blankett om man inte flyttar allt). Lite meckigt.

  6. Försvunnen i eternFörsvunnen i etern

    Jag försökte öppna KF, förlåt FK häromdan. Knapparna var inaktiverade, sker om man inte uppdaterat sin personliga info på 2 år tydligen. Efter ca 20 min standardfrågor med kundtjänst fanns knapparna, efter 25min med kundtjänst (tyckte inte guiden genom skapa-FK-processen var helt logisk) så hade jag en FK. Glad i hågen förde jag över månadens investeringskvot, här skulle investeras. Nästföljande afton såg jag framför mig amerikanska aktier och försökte köpa sådana. Hah, bara fonder, för nåt annat än fonder måste du ha ett till depåkonto. "Skaffa depå"knappen som inte finns i Investor men i gamla Internetbanken åtminstone försvinner när man tryckt på den. Sen händer..inget på två dygn, går ännu ej att köpa aktier. Ringer kundtjänst igen som efter 10 min på hold säger att jag gjort det som krävs för att handla aktier men att nåt måste vara fel i deras system. Får en epostadress att maila till med min personinfo och beskrivning av situationen för att reda ut systemfelet. Efter någon halvtimme erhölls ett autosvar som säger att de svarar om ett dygn. Såvida det inte rör sig om en utredning, isf återkommer någon inom 14 dagar.

    Om det inte vore för att månadens sparkvot sitter inlåst i ett år på FKn så hade jag avslutat äventyret redan. Ogillar Avanzas nivåer men deras brist på extra depåkonton och enkla processer+UI får Investor och Nordeas internetbanker att verka som något from Soviettidens sista dagar.

  7. LuddeLudde

    Trots att Nordea hör höjt courtaget från 1 $/€/CHF/CAD/£ till 29 kr så har de fortfarande en del marknader som Avanza inte har.

    Nu har de då fått för sig att tvångsansluta mig till sitt "vardagspaket" för 39 kr/mån som inkluderar kort och betallösningar som jag inte använder eller behöver. Ska man inte kunna ha en depå utan något sånt paket? Håller på att skicka meddelanden fram och tillbaka nu...