Julen ägs av Orkla

Visste du att det norska investmentbolaget Orkla är ett av de som drar mest nytta av att svenskarna handlar sill, ostkaka och ansjovis över julen?

I morgon är det julafton, och allt eftersom vi fyllde på kylskåpet med varor blev jag påmind att det står Orkla på väldigt många av de varor vi köper. Ingen slump när jag handlar, givetvis, men ändå intressant då de har de mest populära produkterna i många segment.

Här kommer därför en artikel som en påminnelse om att alltid notera vilket bolag som äger varorna du handlar, för som aktieägare finns det alltid en chans att ta del av det kassaflöde du själv bidrar till — oavsett om det är hos Axfood, ICA eller Orkla.

Varumärken under julen

Här följer ett axplock av julens populära varumärken från Orkla samt hur vi använder dem — eller inte använder dem.

Grebbestads ansjovis

Det absolut bästa med julen är — som vi alla vet — Janssons frestelse, och ansjovis från varumärket Grebbestads, från Abba (nedan), är den som köps in när vi gör den hemma.

Abba

Så till det viktigaste förutom Janssons frestelse; inlagd sill. Ibland får släktingar för sig att snåla in och köpa de egna varumärkenas inlagda sill, men det blir inte riktigt samma sak — Abba gör den bäst. Min egen favorit är Abbas skärgårdssill, men vi köper nog mest av deras senapssill eftersom flest äter den här hemma.

Men äter barnen sill då? Nej, de hade nog hellre dött än att äta sill, faktiskt. Men det är något som kommer med åldern — jag själv gillade inte sill överhuvudtaget förrän jag närmade mig 30 år.

Frödinge

I många hem är ostkakan obligatorisk över julen, och så även hos oss. Min släkt kommer från Dalarna, och där är hemmagjord ostkaka inte något man skojar om — hade de fått reda på att jag köper från Frödinge hade jag väl blivit utfryst i exil. I hemlighet köper jag dock alltid Frödinges Julostkaka när den finns tillgänglig, som har lite extra grädde och mandlar. Hur gott som helst.

Om vi ska se barnens perspektiv återigen så ligger Frödinge bättre till än Abba; ostkakan slukas i stora mängder av barnen när det bjuds.

Kalles Kaviar

Abba ligger bakom även Kalles Kaviar, och trots att det inte är min egen favorit är det den absolut mest populära kaviaren i Sverige. Själv föredrar jag exempelvis den lite "mörkare" smaken som finns så pass lättillgänglig som i den MSC-certifierade och ekologiska kaviaren från ICA.

Mer om bolaget

Utöver de varumärken som nämns här ovanför finns det en hel drös populära nordiska varumärken där bolaget ligger mycket väl till marknadsmässigt.

Orkla är som sagt ett norskt investmentbolag med fokuserar på konsumentvaror inom fyra olika segment;

  • Orkla Foods - pizza från Grandiosa, pommes och ketchup från Felix, flingor från Paulúns
  • Orkla Confectionery & Snacks - chips och ostbågar från OLW, fikabröd från Göteborgs Kex
  • Orkla Care - tandhygien från Jordan, plåster från Salvequick, näringspulver från Nutrilett
  • Orkla Food Ingredients - jäst från Kron Jäst, marsipan och choklad från Odense

Utöver dessa finns en del varumärken som Orkla hyr in från PepsiCo, som exempelvis Tropicana, samt även segmentet Orkla Investments, där bolaget investerat i vattenkraft och ett delägarskap i bolaget Jotun.

Att de ingår partnerskap med utländska bolag som hade varit konkurrenter på den inhemska marknaden är riktigt smart, och innebär att de både slipper konkurrensen och kan sälja ytterligare populära varumärken, utan att för den delen behöva ha en ökad produktion — de nyttjar bara sina vanliga distributionskanaler.

Totalt har koncernen över 18 500 anställda, över 300 varumärken och en omsättning år 2018 om över 40 miljarder NOK, samt en vinstmarginal på över 10 %.

Utveckling över tid

Här nedanför har jag sammanställt bolagets omsättning och vinst under åren 2014 - 2018. Alla belopp är i miljoner NOK.

År Omsättning Vinst
2014 29 599 1 699
2015 33 198 3 351
2016 37 758 4 375
2017 39 561 8 657
2018 40 837 3 354

Den senaste rapporten visar alltså upp en omsättning om 40 miljarder NOK och en vinst om 3,35 miljarder NOK. Bolagets omsättning ökar fint, och det är inget som helst fel på lönsamheten.

Detaljer

  • Namn: Orkla Foods A/S
  • ISIN: NO0003733800
  • Senaste kurs: 89,92 NOK
  • Utdelning: 2,60 NOK
  • Direktavkastning: 2,89 %

Relaterade värdepapper

De värdepapper som nämns i artikeln finns sammanställda här nedanför, tillsammans med aktuell ticker och flagga för noteringen.

Värdepapper Ticker
 AxfoodAXFO
 ICA GruppenICA
 Orkla Foods A/SORK
 PepsiCo IncPEP

Investeringar innebär alltid en risk eftersom dina pengar både kan öka och minska i värde. Innehållet på denna blogg ska inte ses som finansiell rådgivning. Jag skriver om de värdepapper och investeringar jag själv är intresserad av, och alla bör göra sin egen analys innan eventuellt köp.


Lämna en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Fält markerade med * är obligatoriska.

Kommentarer

Inlägget har fem kommentarer.
  1. DanDan

    Hej
    Kan du hjälpa mig har en kf hos nordea förut kunde jag se upplupen avkastningsskatt alltså vad dom kommer dra från depån. Har det försvunnit? Hittar du det nånstans i inloggat läge på din depå?

    Mvh

  2. ErikLErikL

    Jag tycker också det är kul att titta på vilka som producerat varor man ser. Även händelser, tex resor.

    Man kanske äter frukost med varor från Orkla, åker taxi i en bil från Daimler (Mercedes), flyger ett flygplan från Boeing eller Airbus, med bränsle från Equinor kanske, landar på en flygplats driven av Fraport osv osv. Äger man tex globalfond så tar man del i mycket av det man spenderar i livet.

  3. Anna-LenaAnna-Lena

    Jätteintressant att få läsa om det här, mycket riktigt står det ju Orkla på sillburken i kylen. Kul!