Det känns som att de flesta har fastnat i den eviga loopen där man alltid behöver ha den senaste telefonen — men varför, och när uppstår egentligen behovet att ha en ny telefon?
Många av mina bekanta byter ut sina telefoner varje år. Vissa har ett abonnemang hos operatören för just det — som exempelvis hos Telenor, där det är inräknat i priset att du byter in den mot en nyare modell — men en del tänker inte så långt, utan köper den ny och binder upp sig hos operatören på nytt.
Problemet med det beteendet är så klart att man till slut sitter med flera månadskostnader, och i vissa fall där utgiften var alldeles för hög redan vid den första telefonen. Skräckexemplet var en gammal kollega som hade avbetalning på en telefon han redan hade sålt.
Förstår ni? Han hade en skuld hos en kreditgivare för en produkt han inte ens hade kvar. Man baxnar när man hör det, och tror — eller hoppas — att det inte händer i verkligheten. Men det gör det, och därför känns det viktigt att skriva om.
Vad behöver man för telefon?
Här vill jag slå ett slag för att göra ett bra inköp, men att sedan stå fast vid ditt köp — för det är just där många misslyckas. De flesta gör inte så mycket mer än att spela några enklare spel, kolla sociala medier som Facebook eller Instagram samt besöka videoplattformar som YouTube.
Väldigt, väldigt få spelar så pass avancerade spel att de behöver den senaste versionen av iPhone eller Android-baserad telefon — istället handlar det givetvis om status och att kunna säga att man har den senaste prylen. Strunta i de ytliga aspekterna och ställ istället frågan till dig själv hur du nyttjar produkten och kräv att det ska förbättra något i ditt liv.
Det är viktigt att aldrig spendera pengar på något som inte gynnar dig på det sätt du faktiskt önskar. Att sträva efter nya prylar ger dig ingenting i längden, men om det gynnar din produktivitet förbättras dina förutsättningar att nå dit du önskar i livet.
Köper du en telefon som redan har några år på nacken får du ner priset till mindre än hälften, eller i vissa fall en tredjedel — och har du inte märkligt höga krav kommer den fungera precis lika bra som en dyrare. Huvudsaken är att du faktiskt matchar ditt behov och ditt inköp.
Undvik att bli lurad
Mina svärföräldrar är pensionärer och blir relativt ofta lurade när de går in i butikerna för att få hjälp eller fråga om saker. Vid två separata tillfällen har de gått därifrån med olika modeller av paddor — både från Apple och Samsung — utan att det var det som var syftet från början.
De har ingen nytta av produkterna och heller ingen önskan att ha dem — men de trodde att de gjorde en bra deal, och det är just sådant jag vill motverka med det här inlägget. Gör inte som mina svärföräldrar, utan se alltid till att det finns ett syfte med köpet.
Våra telefoner
Jag själv prioriterar lagringsutrymme och stor skärm framför allt annat, men eftersom jag aldrig spelar på telefonen behöver jag ingen speciell prestanda — jag läser artiklar, skriver anteckningar och jobbar en del på telefonen. De flesta artiklarna på den här bloggen är exempelvis skrivna på min iPhone 7 Plus, där jag valde det största alternativet om 256 GB lagringsutrymme för att aldrig behöva bry mig om bilder och videoklipp kommer rymmas.
Så vilka krav har jag ställt på mig själv innan köpet? Att jag ska bli mer produktiv, slippa använda en dator i den mån det går, och att kunna arbeta var jag än är. Alla bilder till bloggen redigeras på telefonen, och det mesta av texten skrivs på den — helt okej, tycker jag.
Min fru behöver inte heller några speciella finesser, men vill ha en stor skärm eftersom hon tittar på skräp-TV ibland. Hennes val föll därför på samma modell, iPhone 7 Plus, fast med 128 GB lagring istället. Hennes krav? Inga alls, hon ville ha en stor skärm. Låt gå, men jag är på henne om det ibland...
De här telefonerna släpptes hösten 2016 och presterar fortfarande precis så bra som man kan förvänta sig. Om jag ska vara lite prylnördig saknar jag faktiskt trådlös laddning, men bara för att det skulle vara skönt att slippa koppla in laddkabeln — ett lyxproblem med andra ord, och ingenting jag är villig att lägga pengar på för att fixa till.
Vilken operatör ska man välja?
Det är inte mycket som skiljer mobiloperatörerna åt förutom vilket nät de använder samt hur mycket mobilsurf man får. Man behöver faktiskt inte offra kvalitet bara för att man vill komma billigare undan; faktum är att det finns billiga operatörer som nyttjar det bästa nätet — det från Telia.
Exempel på billiga mobiloperatörer
Några av de billigare svenska mobiloperatörerna är:
- Hallon erbjuder bland annat abonnemang med 8 GB surf för bara 74 SEK per månad första tre månaderna, och därefter 149 SEK per månad
- Fello erbjuder exempelvis 5 GB surf för 72,50 SEK den första månaden och därefter 145 SEK per månad
Båda dessa operatörer är billigare än vad de större operatörerna är, och nyttjar samtidigt det bästa mobilnätet. Alla pengar du sparar in på dessa billiga abonnemang är ytterligare pengar du kan spara undan, för att slutligen nå målet om att bli ekonomiskt fri. Varje krona räknas, hur tråkigt det än låter.
Så gör vi
Vi lägger undan lite pengar varje månad, som efter 4-5 år resulterar i att vi kan köpa nya telefoner i butik. Eftersom vi båda har och har haft Telia i stort sett hela livet brukar vi dock binda upp oss på exempelvis 24 månader för att få ner kontantpriset — men vi delbetalar inte.
Abonnemanget, som består av ett grundabonnemang och sedan en extra "mobilanslutning" för att få två separata nummer, ändras inte — istället får vi ett riktigt lågt kontantpris på telefonen genom löftet om att vara kund hos dem i två år till.
Trots att vi får en bra rabatt på våra telefoner innebär det alltså inte att vi sitter med någon hög månadskostnad, utan tvärtom. Vi kommer undan genom att vi binder upp oss och samtidigt har sparat undan pengarna som behövs vid köpet.
Kan leda till krångel
Ibland kan det här upplägget motarbetas av säljarna i butiken, eftersom de helst av allt vill kränga långa krediter på dig som kund. Så länge krediten saknar uppläggningsavgift och ränta är det så klart helt okej att låta dem lägga upp ett konto för delbetalning — det viktiga är att betala summan så snart du får första fakturan.
I de allra flesta fall finns inga extra avgifter, utan det är snarare om du missar en betalning som de cashar in på dig som kund. Här är det så klart viktigt att inte ge dem det nöjet.
Sammanfattningsvis
Artikelns poänger kan sammanfattas med dessa punkter:
- Köp inte prylar du inte behöver
- Motivera inköp med en motprestation från dig själv, exempelvis arbete
- Bind inte upp dig på långa avbetalningar
- Kapa kostnader med billiga abonnemang från exempelvis Hallon eller Fello
- Motverka höga månadsutgifter i den mån det går, i vissa fall till varje pris
För varje krona du får loss från dina återkommande utgifter får du en krona du kan spara till din framtid — så börja idag, och titta inte tillbaka.
Relaterade värdepapper
De värdepapper som nämns i artikeln finns sammanställda här nedanför, tillsammans med aktuell ticker och flagga för noteringen.
Värdepapper | Ticker | |
---|---|---|
Alphabet Inc Class C | GOOG | |
Alphabet Inc Class A | GOOGL | |
Apple Inc | AAPL | |
Samsung Electronics Co Ltd | 005930 | |
Telia Company | TELIA |
Investeringar innebär alltid en risk eftersom dina pengar både kan öka och minska i värde. Innehållet på denna blogg ska inte ses som finansiell rådgivning. Jag skriver om de värdepapper och investeringar jag själv är intresserad av, och alla bör göra sin egen analys innan eventuellt köp.
Kommentarer
Inga kommentarer ännu.