Förlustmaskinen Uber till börsen

Få bolag slukar pengar som Uber, och nu ska de börsintroduceras.

Uber har från dag ett målats upp som ett alternativ till de onda och dyra taxibolagen, som bara tar överpriser och utnyttjar sina kunder. Bättre blir det nu när vem som helst kan bli chaufför och få så lite betalt så att de knappt överlever.

Med deras enkla app kan du betygsätta chauffören så att du alltid får bästa service på grund av rädslan att bli nedröstad i appen. Är du på dåligt humör? Ingen fara, ta ut det på din underbetalda chaufför och lämna negativt omdöme — har du tur får han sparken.

Som ni märker är jag inget fan av den här "jobba med vad som helst, när som helst"-hysterin som pågår hos t.ex. Uber.

Bara förlust

Problemet är bara att Uber aldrig gått med vinst, och inte ens ser ut att börja gå med vinst den närmaste tiden; varje kvartal är sämre än det föregående, och bolaget ser inga anledningar till att förlusterna skulle vända till vinster i närtid.

Faktum är att Uber enbart under 2018 förlorade 1,8 miljarder USD, vilket motsvarar över 17 miljarder SEK. Att då ens fundera på en börsnotering säger bara en sak — de ursprungliga investerarna är sugna på att göra en exit, och de nya investerarna är hoppfulla privatpersoner.

Notering

Uber noteras på New York-börsen vid 45 USD, vilket motsvarar ett totalt börsvärde på 70 miljarder USD.

För ett bolag som aldrig gått med vinst är det här inget annat än sjukt.

Detaljer

Relaterade värdepapper

De värdepapper som nämns i artikeln finns sammanställda här nedanför, tillsammans med aktuell ticker och flagga för noteringen.

Värdepapper Ticker
 Uber Technologies IncUBER
 Lyft IncLYFT

Investeringar innebär alltid en risk eftersom dina pengar både kan öka och minska i värde. Innehållet på denna blogg ska inte ses som finansiell rådgivning. Jag skriver om de värdepapper och investeringar jag själv är intresserad av, och alla bör göra sin egen analys innan eventuellt köp.


Lämna en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Fält markerade med * är obligatoriska.

Kommentarer

Inga kommentarer ännu.