Spåra paket från Frankrike hos Postnord

När paket skickades med La Poste från Frankrike till Sverige slutar spårningsnumret att fungera vid den danska gränsen. Så här spårar du paketen i Sverige.

Jag köper mycket utrustning från utlandet, både nytt från butik och begagnat från exempelvis eBay, men att handla från just Frankrike visade sig vara ett stort misstag.

Postnord kan nämligen inte skicka ut aviseringar till mottagare när paketen kommer från Frankrike, så här kommer en guide för hur du letar upp och hittar den kod du behöver för att hämta ut paketet i Sverige.

Dåliga erfarenheter

Förra året hade jag problem med ett större paket som skickades med just La Poste och sedan skulle levereras av PostNord när det väl kom hit till Sverige — men det kom aldrig någon avisering.

När jag spårade paketet på La Postes hemsida stod det att paketet skickats till Danmark, och därefter tog spåren slut; hos Postnord kunde de inte spåra på kollinumret alls, så de kunde inte heller svara på var paketet befann sig.

1. Inga aviseringar

Vid samtal med Postnords kundtjänst visar det sig att de känner till att det finns problem med leveranser från franska La Poste, och inte vilka problem som helst; det går inte ut automatiska aviseringar för paket från Frankrike.

Det tog en stund för mig att förstå riktigt vad den här begränsningen innebär i praktiken, vilket faktiskt är att Postnord inte kan leverera paket som du inte själv spårar och hämtar ut hos ditt ombud.

2. Annat kollinummer

Efter att ha testat att spåra ett annat kollinummer som fanns som en dold referens på La Postes hemsida gick det till slut att spåra paketet hos Postnord.

Det visade sig då att paketet legat hos ombudet här i Stockholm i två veckor — och därför har en retur till avsändarlandet påbörjats. Här börjar jag tappa förståndet på riktigt och undrar hur Postnord klarar av sin verksamhet om paket från Frankrike inte aviseras. Det måste ju vara hundratals paket som inte kan levereras?

De hade inget svar på den frågan utan beklagade sig över att deras system inte hade stöd för paket från just Frankrike.

3. Misslyckad retur

Det slutar dock inte där, utan eftersom paketet enligt Postnord inte finns i systemet går det heller inte att returnera det till La Poste; Postnord vet inte vilket kollinummer det hade hos det franska fraktbolaget.

När jag ringer till Postnord och ber dem bryta den här eviga snurran säger de att det inte går att påverka en påbörjad retur. Det som nu sker är att mitt paket, värt tusentals kronor, skeppas fram och tillbaka mellan olika terminaler i Stockholmsområdet, utan att komma tillbaka till varken ombudet i Stockholm eller La Poste i Frankrike.

Till slut var det en enskild chaufför hos Postnord som tog tag i saken och ringde mig — ja, telefonnumret fanns på paketet hela tiden — så vi bestämde träff och jag fick tag på paketet. Det var dock ingenting Postnords kundtjänst ville hjälpa till med överhuvudtaget.

Slutet gott, allting gott — förutom att problemet kvarstår, och att jag återigen ska ta emot ett dyrbart paket från Frankrike.

Spåra paket hos La Poste

Så här gör du för att spåra ett paket hos La Poste, i tjänsten som kallas för Colissimo, och sedan hämta det kollinummer som faktiskt går att använda på Postnords hemsida.

  1. Besök La Poste hemsida på laposte.fr
  2. Leta upp rutan med titeln Suivre un envoi
  3. Skriv in ditt kollinummer och klicka på Suivre votre envoi för att söka
  4. Byt språk till Engelska i rutan till höger om du, som jag, inte kan franska

Nu kan du se att paketet mycket riktigt har kommit till Danmark, men ingenting mer efter det. Detta är för att det är i Danmark som Postnord tar emot och skeppar vidare paketet — och tappar bort det i sina egna system.

Det här är alltså ett paket som nu idag finns att hämta ut hos Postnords ombud här i Stockholm — jag har själv spårat det med hjälp av det kollinummer vi tar fram nedan och har sett att det finns för uthämtning.

Trots detta kan inte La Poste visa någon information efter avlämnandet i Danmark, och om jag söker på det kollinummer La Poste har hos Postnord visas inga träffar.

Det du behöver göra nu är att scrolla längst ner i spårningsrutan som innehåller information om att paketet nått Danmark. Där finns en text som heter Further Information, och om du klickar på en liten pil längst till höger i rutan visas en rad information till;

  • Type of Delivery Partner: n°1170590xxxxxxx

Det är den här koden som du kan spåra hos Postnord, om du tar bort de inledande n°. Tyvärr var detta ingenting som kundtjänst hos Postnord berättade, utan jag var tvungen att hitta det själv.

Så snart du klistrat in den 14-siffriga koden hos Postnord ser du precis var ditt paket befinner sig, att det kommit från utlandet och — antagligen — att det finns för uthämtning, om det inte redan returnerats.

Uselt av Postnord

Hur Postnord kan ha en så pass dålig service, och dessutom känna till det, övergår mitt förstånd. Jag kan inte begripa det, och det kunde heller inte kundtjänstpersonalen som beklagade sig över att "datorsystemen inte gjorde det de skulle".

Postnord, om ni vet att franska paket inte aviseras automatiskt, skicka ut en manuell avi till mottagaren så att man får en chans att faktiskt hämta paketet!

Tacka vet jag riktiga fraktbolag som UPS eller FedEx.

Relaterade värdepapper

De värdepapper som nämns i artikeln finns sammanställda här nedanför, tillsammans med aktuell ticker och flagga för noteringen.

Värdepapper Ticker
 United Parcel ServiceUPS
 FedEx CorpFDX

Investeringar innebär alltid en risk eftersom dina pengar både kan öka och minska i värde. Innehållet på denna blogg ska inte ses som finansiell rådgivning. Jag skriver om de värdepapper och investeringar jag själv är intresserad av, och alla bör göra sin egen analys innan eventuellt köp.


Kommentarer

Inga kommentarer ännu.

Lämna en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Fält markerade med * är obligatoriska.