Orklas varumärken

Orkla äger många av de vanligaste varumärkena bland svenska livsmedel — här går jag igenom en del av dem.

Alla har inte hört talas om Orkla, men desto fler har hört talas om Abba — sillen som i stort sett varje svenskt hushåll köper till både påsk och jul.

Men varumärkena du känner igen slutar inte där. Köper du ostbågar från OLW, sylt från Bob eller kanske ostkaka från Frödinge? Då handlar du Orkla-produkter.

Jag äger Orkla sedan länge, och planerar inte att göra mig av med dem i första taget. När kursen så tillåter fyller jag på med nya aktier. Det är ett bra bolag med välkända varumärken, och utdelningen har inte sänkts på över 18 år.

Varumärken

Här nedanför sammanställer jag många av de varumärken som ägs eller distribueras av Orkla.

1. Abba

Har du befunnit dig i Sverige över påsk, jul eller midsommar har du med största sannolikhet sett mängder av Abba-produkter; de tillverkar allt från inlagd sill till caviar och pastejer.

2. Anamma

Färdigmat i vegetarisk tappning från Anamma, som tillverkar exempelvis Falafel, vegofärs, vegobullar, vegokorvar och alla andra vegetariska alternativ du kan tänka dig.

3. Bob

Bob är en av de största tillverkarna av bärbaserade produkter, så som äpplemos, marmelader, sylt och saft. De har ett bra sortiment och finns hos de flesta barnfamiljer, inte minst för sin squeeze-sylt.

4. Den gamle fabrik

Gammaldags gelé och marmelad tillverkas under varumärket Den gamla fabrik, med fokus på en lite äldre målgrupp.

5. Ejderns

Hos Ejderns erbjuds kaviar i ett lite ovanligare stuk, nämligen med orökt rom. Ett ganska smalt sortiment men som uppskattas desto mer av just den målgruppen. Varumärket har funnits i över 100 år.

6. Ekströms

Även om jag själv aldrig skulle komma på tanken att köpa Ekströms produkter gör de krämer och "sockersoppor" som nyponsoppa och liknande. Storsäljare bland småbarnsfamiljer och nostalgistinna 70-talister.

7. Felix

Ett av Sveriges mest kända varumärken är Felix, som bland annat står bakom både färdigrätter, sylt, vegetariska alternativ, ketchup och potatisprodukter som pommes frites och liknande. Bra produkter som ofta kan handlas till väldigt bra priser.

8. FUN Light

Ytterligare ett varumärke jag personligen inte tar i med tång är FUN Light, där man gör olika saftblandningar helt utan socker. Problemet är ju så klart att man i stället pumpar dem fulla med kemikalier.

9. Grandiosa

Har man inte tid att laga sin egen pizza och heller inte orkar gå till pizzerian är Grandiosa det självklara valet — ett stort sortiment med fryspizzor och andra snabba maträtter, som de flesta av oss känner igen och säkert har handlat massor av gånger.

10. Grebbestads ansjovis

Extra fin ansjovis hittar du från Grebbestads. Produkten finns i de allra flesta livsmedelsbutiker och är en storsäljare sedan lång tid tillbaka.

11. Hållö

Under varumärket Hållö hittar vi handskalade räkor i olika former; Bohusräkor, färska räkor, och så vidare.

12. Jokk

"Norrländsk" bärdryck säljs under varumärket Jokk, där man använder ganska stora mängder riktig juice i sina olika drycker. Bättre än genomsnittet, men det rör sig fortfarande om saft.

13. Kalles Kaviar

Svenskarnas absoluta kaviarfavorit är Kalles kaviar, som varit en storsäljare i flera decennier. Jag förstår inte varför just den här produkten är så pass populär eftersom det finns både bättre och billigare kaviar, men smaken är som baken.

Utöver vanlig kaviar finns det även ett gäng Kalles kaviar med olika smaker, som Kalles Guld, Kalles Dill och Kalles Randiga med eller utan ägg.

14. Krögarklass

Lite finare varianter av färdiga färsrätter säljs under varumärket Krögarklass. Produkterna tillverkas i Skånska orten Eslöv och är populära hos många restauranger runtom i Sverige.

15. Kung Gustaf

Kung Gustaf erbjuder produkter som sill och böckling samt sardiner i tomatsås — en klassiker på mackan.

16. Limfjord

För den som äter musslor är Limfjord ett ett av de bättre varumärkena, som hittas i de flesta livsmedelsaffärer.

17. Liva Energi

Under varumärket Liva Energi tillverkas mat och dryck för personer som har svårt att äta av olika anledningar, exempelvis vid sjukdomar. Produkterna innehåller dubbelt så mycket energi som motsvarande "vanliga" produkter, vilket är anledningen till att de passar bra i problematiska situationer.

18. Mrs. Cheng's

Asiatisk mat blir allt mer populär i Sverige, och Mrs. Cheng's erbjuder såväl japansk soja som thailändsk curry.

19. Naked

Varumärket Naked, som ägs av PepsiCo men säljs av Orkla i Norden, består av olika drycker som är gjorda på riktiga fruker och grönsaker. Dryckerna har inget tillsatt socker, utan är just "Naked". En bra produkt till ett bra pris, men ganska ovanliga i handeln.

20. Onos

Lyxvarianter av olika syltsmaker från Onos, som faktiskt har riktigt bra smak. Har ett ganska smalt ekologiskt sortiment och är därför ingenting jag köper, men ett bra varumärke oavsett.

21. Paulúns

Finmüsli från Fredrik Paulún är en storsäljare och ett sortiment som rider på vågen av en påstått allt hälsosammare medelklass.

22. Quaker

Quaker är varumärket på en stor mängd olika flingor, däribland Havrefras, Rågfras och förr i tiden Kalaspuffar. Quaker ägs av PepsiCo — som jag också äger — men distribueras och säljs av Orkla i Norden.

23. Risifrutti

Risifrutti och Mannafrutti är väldigt omtyckta, speciellt bland barnen. De slänger sig över dem och väljer dem faktiskt ofta som fredags- eller lördagsgodis eftersom jag vägrar köpa dem till vardags.

24. Svennes

Kaviar från Svennes är en lite billigare variant än exempelvis Kalles, och är därmed ett populärt alternativ på stormarknader och dylikt.

25. Tropicana

Tropicana är världens mest sålda juice, och är omåttligt populär även här i Sverige och övriga Norden. Tropicana ägs — precis som Quaker och Naked — av PepsiCo, men distribueras och säljs av Orkla i Norden.

Höjd utdelning

Orkla har höjt utdelningarna sedan börsnoteringen år 2000, dock inte så många gånger de senaste åren; under åren 2014 - 2016 låg den på 2,5 NOK och från 2017 ligger den på 2,6 NOK.

I skrivande stund ligger kursen på 74,16 NOK vilket därmed ger en direktavkastning om 3,51 %.

Frågan är om Orkla höjer utdelningen till nästa års utdelning — jag har dock inte hunnit läsa igenom deras rapport och får därför återkomma i frågan.

Oavsett vilket äger jag Orkla långsiktigt, och hoppas att de utökar sitt sortiment ytterligare över tid.

Detaljer

  • Namn: Orkla
  • ISIN: NO0003733800
  • Senaste kurs: 74,16 NOK
  • Utdelning: 2,60 NOK
  • Direktavkastning: 3,51 %

Relaterade värdepapper

Värdepapper Ticker
 Orkla FoodsORK
 PepsiCo IncPEP

Innehållet på denna blogg ska inte ses som finansiell rådgivning. Jag skriver om de värdepapper och investeringar jag själv är intresserad av, och alla bör göra sin egen analys innan eventuellt köp.


Kommentarer

Inga kommentarer ännu.

Lämna en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Fält markerade med * är obligatoriska.