Spotify mot ljudböcker

Förlustmaskinen Spotify letar ny bördesmark, och nu visar det sig att ljudböcker är ett kommande tillägg.

Det verkar som att både den amerikanska monoliten Amazon och den svenska uppstickaren Storytel har ytterligare konkurrens att vänta när Spotify banar väg för nya produkter.

Kan ljudböcker vara just det som Spotify behöver för att kunna vända skutan och faktiskt kunna gå med vinst i framtiden? Jag är skeptisk, men vi tar oss en titt.

Intressant platsannons

På bolagets hemsida för lediga positioner inom bolaget — spotifyjobs.com — hittar vi ett helt gäng med olika platsannonser, där de just nu söker allt från dataanalytiker och ingenjörer för maskininlärning till webbutvecklare och produktdesigners.

En tjänst som dock sticker ut är tjänsten som chef över en ny division; Head of Audio Books, vilket är en ny tjänst och en tjänst som bolaget ännu inte har i sin katalog.

Spotify själva beskriver tjänsten så här:

In this role, you will be responsible for the creative oversight, content strategy, editorial and programming, and execution of our Audiobook strategy.

Den sökande ska bland annat ha 10 års erfarenhet med arbete kring böcker, gärna inom just ljudböcker, samt haft hand om stora budgetar och stor erfarenhet av ledarskap sedan tidigare.

Spontant låter det inte som en person som är lätt att hitta, men om någon arbetsgivare kan locka över en person med den typen av erfarenhet är det nog just Spotify som har den kalibern.

Platsannonsen visar också att de är ute efter nästa stora grej inom ljudboksförlagen;

This is an opportunity to imagine new possibilities for what AudioBooks can be.

Givetvis är det så. Vilka nya möjligheter som finns på marknaden vet jag dock personligen inte, men att jag inte var rätt person för jobbet visste jag direkt. Förhoppningsvis finns det något riktigt bra för oss kunder att göra.

Arbetsplatsen för tjänsten är i antingen New York eller Los Angeles. Vill ni läsa mer om annonsen kan ni göra det här.

Hård konkurrens

Det svenska bolaget Storytel har gjort enorm succé över i stort sett hela världen, och fortsätter att utmana giganten Amazon vad gäller både e-böcker och ljudböcker.

Storytel har dessutom släppt Storytel Reader, en egen läsplatta som låter dig läsa dina e-böcker på en skärm med så kallat e-bläck, vilket är snällare mot ögonen — och en direkt utmanare till Amazons Kindle.

Vi har själva en Storytel Reader, och även om man behöver ett aktivt abonnemang för att kunna läsa på den är ett en utmärkt produkt — en bra taktik från bolaget, med andra ord.

Här har man gjort helt rätt genom att redan från början ha en lönsam finansieringsmodell klar, och dessutom en solklar inriktning kring eget innehåll från ruta ett; man skulle spela in sina egna ljudböcker och kapa mellanhänder.

Detta gör att Storytel, till skillnad från Spotify, har varit lönsamma i flera år — trots en pågående global expansion samtidigt som de ständigt spelar in nya ljudböcker, vilket ger dem ytterligare exklusivitet.

Köpa upp Storytel

Frågan är egentligen om inte både Amazon och Spotify nu blir sugna på att köpa upp uppstickaren Storytel för att göra hela den här kampen lite lättare för alla inblandade. Då får de allt de behöver gratis, och en bolagsledning som redan vet vad de gör.

För Spotify skulle det vara ett sätt att slippa den långsamma uppstarten av en helt ny division inom bolaget, och de skulle slippa skapa nya relationer med bokförlag och författare.

För Amazon fungerar till och med färgerna i logotyperna med varandra redan nu. Jag skulle inte bli överraskad alls om de la ett generöst bud på Storytel i närtid — de har kapitalet i ryggen och skulle dominera marknaden direkt.

Det hade antagligen dessutom varit spiken i kistan för satsningen på ljudböcker inom Spotify, innan de ens har börjat.

Vad Amazon väljer vet jag så klart inte, men det blir faktiskt intressant att se hur de väljer att svara på det nya hotet på den lukrativa ljudboksmarknaden.

Märklig inriktning?

Så tillbaka till Spotify och det faktum att de nu kommer att satsa på ljudböcker framöver — är det en bra idé?

Jag känner faktiskt att det är mycket oklart om ljudböcker är rätt väg att gå för Spotify. Tyvärr, får jag väl säga, men ärligt talat känns det som att blanda äpplen och päron i katalogen.

Spontant ser jag flera fallgropar, som exempelvis;

  • Deras kundkrets strömmar musik och vill betala så lite som möjligt för det
  • Priset hos konkurrenten Storytel, som enbart erbjuder ljudböcker, är redan högre än hos Spotify — hur ska det finansieras?
  • Appen är rörig sedan de började blanda musik och poddar — hur väver de in även ljudböcker i ett och samma gränssnitt?

Jag förstår att Spotify vill konkurrera med Storytel och Amazon, men jag tror tyvärr inte det är rätt väg att gå för bolaget som det ser ut nu.

Om de skulle skapa en helt dedikerad app för just ljudböcker och på så vis kunna anpassa båda apparna till sin respektive målgrupp, så absolut — men då ökar kostnaderna avsevärt eftersom de delar upp sina leveranser.

Oavsett vilket är jag av den uppfattningen att konkurrens gynnar marknaden, och det här kommer att få både Storytel och Amazon att skärpa till sig ytterligare — oavsett hur det går för Spotify.

Bra produkt, men inte aktie

Missförstå mig rätt — vi älskar Spotify för att strömma musik och hela familjen använder deras app varje dag, utan undantag.

Barnen har sina egna konton och spellistor, och vi vuxna har våra egna. Det finns tillräckligt med musik i katalogen och priset är inte för högt för ett familjeabonnemang — ännu.

Jag har dessutom börjat gå över från den medföljande appen för poddar från Apple, Podcasts, och istället använda Spotify när jag lyssnar på poddar, just för att försöka ha allt på ett ställe.

Just nu är det som sagt lite rörigt i appen, men det sätter sig nog så snart de får kläm på hur allt ska hänga ihop.

Det jag inte gillar är deras bolagsmodell, där finanserna från början inte gick ihop och de ursprungliga investerarna kunde casha in sina investeringar vid bolagets börsnotering.

Kvar står en samling hoppfulla privata investerare som bara ser skuldberget byggas på, samtidigt som de ursprungliga risktagarna redan har fått betalt.

Det hela är i sig ingenting konstigt utan är en vanlig företeelse vid börsnoteringar, men just därför är det också viktigt att vara öppen och tydlig med att jag inte tycker att det är en bra investering.

Det finns givetvis bra börsnoteringar, där bolaget har haft en stark framtid och där både de ursprungliga investerarna och de nyblivna aktieägarna gjort en bra affär.

Positiva kvartal

Det är dock inte enbart förluster för Spotify, även om det varit sällsynt att de går med vinst; nu senast gick de med okej vinst det tredje kvartalet 2019 om 241 miljoner USD, samt blygsamma en miljon USD det första kvartalet 2020.

Ser man på åren som helhet är det dock negativa siffror vi ser, så även om det blev hysteri när bolaget fick ett positivt kvartal gör det inte mycket när helåret är negativt.

Senaste resultat

De senaste åren har Spotify haft följande resultat;

År Omsättning Resultat
2016 2,95 -0,54
2017 4,09 -1,24
2018 5,26 -0,08
2019 6,76 -0,19

Dessa siffror är alltså i miljarder USD, och även om 2017 års förlust på över en miljard USD ser ut att vara ett minne blott är det ingen vinst i sikte.

Omsättningen ökar dock fint, och man kan ju hoppas att de lyckas bli lönsamma framöver.

Med konkurrenter på musiksidan som både Apple Music och Amazon samt Storytel och Amazon på ljudbokssidan vet jag inte om det ser ljusare ut framöver.

Detaljer

  • Namn: Spotify Technology SA
  • ISIN: LU1778762911
  • Senaste kurs: 253,29 USD
  • Utdelning: 0,00 USD
  • Direktavkastning: 0,00 %

Relaterade värdepapper

De värdepapper som nämns i artikeln finns sammanställda här nedanför, tillsammans med aktuell ticker och flagga för noteringen.

Värdepapper Ticker
 Amazon.com IncAMZN
 Apple IncAAPL
 Spotify Technology SASPOT
 Storytel BSTORY B

Investeringar innebär alltid en risk eftersom dina pengar både kan öka och minska i värde. Innehållet på denna blogg ska inte ses som finansiell rådgivning. Jag skriver om de värdepapper och investeringar jag själv är intresserad av, och alla bör göra sin egen analys innan eventuellt köp.


Lämna en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Fält markerade med * är obligatoriska.

Kommentarer

Inga kommentarer ännu.