Försöker handla från Storytel

Inför min frus födelsedag på söndag försöker jag desperat få Storytel att skicka produkten de har i lager — hittills utan framgång.

Min fru älskar böcker. Och med älskar, så menar jag att när hon väl hittat en bok hon fastnar för — eller bokserie för den delen — går det knappt att prata med henne under de dagar hon läser. Hon slukas upp totalt, och ibland har hon till och med läst klart boken under det första dygnet.

Som ni säkert förstår innebär detta att det blir sjukt dyrt att hålla hennes bokintresse vid liv. Här kan man så klart låna majoriteten på biblioteket, men i ärlighetens namn har de ett ganska begränsat utbud när man väl börjar leta lite djupare.

Digitala böcker

Det första steget vi tog mot en modernare läsupplevelse var att köpa en digital läsplatta, en e-boksläsare. Valet landade för vår del på Kobo Aura H2O, en smidig liten platta som tar emot både köp- och låneböcker i de vanligaste formaten.

Nu dyker dock nästa problem upp — det är dyrare att köpa digitala böcker än att köpa fysiska, "analoga" böcker i pappersformat. Inte sällan kostar en pocketbok runt 40-50 kr, och samtidigt får man betala ungefär 30 % mer för en digital utgåva.

Nonsens, säger jag, så vi höll oss till största delen till bibliotekets ännu mer begränsade utbud, när vi höll oss till digitala böcker — men så upptäckte jag att det svenska ljudboksföretaget Storytel faktiskt lanserat en e-boksläsare till sin plattform.

Med ett abonnemang kan man alltså både dra hem ljudböcker till sin smartphone och fylla e-bokläsaren med vanliga böcker. Fantastiskt!

Bara att beställa?

Som grädde på moset fyller min fru år nu på söndag, så jag slängde mig förra veckan över erbjudandet på Storytels hemsida — en e-bokläsare för 999 kr inkl moms samt tre månader gratis abonnemang hos Storytel.

Köpet går igenom, bekräftelse kommer per e-post och sedan händer... Ingenting. Efter en dag dyker det upp en notis i PostNord-appen, men bara att försändelsen är registrerad.

Allt eftersom dagarna går märker jag att statusen på paketet inte ändras — det finns ett kollinummer, men det ser inte ut som att något händer.

Storytels kundtjänst

Efter fyra arbetsdagar har jag inte fått de utlovade gratismånaderna till mitt Storytel-konto, och läsplattan har enligt spårningsnumret inte ens lämnat Storytels lager.

Jag tog därför kontakt med Storytels kundtjänst — nu har jag pratat med dem flera gånger — men allt de svarar är att de ”hoppas paketet hämtas upp av PostNord”. Det hoppas jag med, men det är inte mycket till hjälp.

Hoppet snart ute

Tyvärr är min deadline imorgon fredag, då det gått fem arbetsdagar sedan beställning. Jag tror dock inte det finns någon rimlig chans att få läsplattan under morgondagen, eftersom försändelsen fortfarande inte uppdaterats i PostNord-appen.

Hur som helst verkar det som att Storytel har lite att jobba på vad gäller sin beställningsprocess. Så här dåligt ska inte ett enkelt köp — som man dessutom aktivt för kampanj på — hanteras.

Jag hoppas att paketet kommer nästa vecka.

Relaterade värdepapper

De värdepapper som nämns i artikeln finns sammanställda här nedanför, tillsammans med aktuell ticker och flagga för noteringen.

Värdepapper Ticker
 Storytel BSTORY B

Investeringar innebär alltid en risk eftersom dina pengar både kan öka och minska i värde. Innehållet på denna blogg ska inte ses som finansiell rådgivning. Jag skriver om de värdepapper och investeringar jag själv är intresserad av, och alla bör göra sin egen analys innan eventuellt köp.


Kommentarer

Inga kommentarer ännu.

Lämna en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Fält markerade med * är obligatoriska.