Nu är det klart — den amerikanska e-handelsgiganten Amazon slår upp dörrarna i Sverige idag.
Det har talats om att Amazon ska ta över Sverige i flera år, men sedan har lanseringen skjutits framåt vid flera tillfällen. Anledningarna till detta har ryktats vara flera olika, men primärt verkar det ha handlat om svårigheter att rekrytera personal och beslut om var i landet lagret ska byggas upp.
Oavsett vilket är själva webbplatsen lanserad från och med idag, så nu går det utmärkt att handla på en helt svensk variant av den klassiska sidan — besök Amazon.se och se själv!
Inget lager — ännu
En detalj som är viktig att känna till är att deras lansering i Sverige inte är helt genomförd i och med detta — de saknar faktiskt fortfarande lanseringen av själva lagret här i Sverige, vilket också innebär att de inte har rekryterat den svenska personal som det har pratats länge om.
Till dess kommer alltså leveranser ske från utomlands ifrån, vilket oftast är Tyskland eller England (så länge EU:s frihandelsavtal fortfarande är aktivt, alltså året ut).
När Amazon lanserar sitt svenska lager har jag inte hittat någon konkret information om ännu, men ni får gärna kommentera om ni fått reda på det, så kompletterar jag artikeln.
Utmanar svenska e-handlare
Hur de svenska e-handlarna kommer att reagera på att Amazon på allvar kommer igång med försäljning på den svenska marknaden är jag lite osäker på; de flesta butiker är fortfarande ganska små och nischade, och har sina återkommande kundkretsar utifrån sitt koncept i sig.
Primärt är det nog Qliro som blir utmanad, eftersom de har försökt göra den tidigare nätbutiken CDON till precis det Amazon faktiskt är; en bred marknadsplats där andra butiker kan sälja varor, istället för att det är just CDON som säljer varan.
Marknadsplats
Fördelen för kunden med marknadsplatskonceptet som Amazon erbjuder är exempelvis att fraktkostnader klumpas ihop, man kan ge breda rabattkoder, leveranser kan samordnas om de skickas via det gemensamma lagret och därmed hålls kostnaderna nere för alla parter.
Faktum är att vem som helst kan sälja varor på Amazon, och om man vill kan man dessutom få hjälp av deras färdiga tjänster för både lagerhållning och leverans; du behöver egentligen bara förse dem med varorna och sedan låta dem hantera försäljningen, vilket är otroligt smidigt och låter vem som helst — bara man har lite kapital att komma igång — slå upp en komplett butik.
Tjänsten hos Amazon kallas för Fulfilment by Amazon, förkortat FBA, och innebär att de hanterar hela kedjan från försäljning ut till kund — inklusive returhantering, kundtjänst och liknande. En otrolig deal och antagligen även svår att konkurrera med för mindre aktörer.
Vill du börja sälja själv? Läs mer om Fulfilment by Amazon-tjänsten.
Svensk personal
En detalj kring hela den här lanseringen som jag själv tycker är riktigt intressant är det faktum att Amazon enligt uppgift inte har lyckats hitta personal i Sverige.
Eftersom bolagets personalpolitik går rakt emot både det som den svensk arbetsmarknadslagstiftningen står för och vad de svenska fackförbunden strider för är det inte konstigt att de får svårt att hitta personal här.
Jag är personligen starkt emot lågavlönade arbeten på det sätt som Amazon systematiskt erbjuder, då det underminerar både fackförbundens arbete och den svenska tryggheten på arbetsmarknaden.
Detta fenomen där ingen ska ha grundläggande trygghet eller skälig lön går hand i hand med den berömda gigekonomin, där även Uber är en populär "arbetsgivare". Detta är något jag faktiskt inte förstår varför folk går med på — men de har väl inget val.
Så länge Amazon inte betalar tillräckligt höga löner för sin personal, och dessutom inte ger dem grundläggande rättigheter som raster och ledigheter, tror jag det kommer fortsätta vara svårt att hitta bra personal i Sverige.
Spännande framtid
Oavsett vilket är det givetvis både spännande och intressant att se hur väl de kan lyckas i Sverige, och hur starkt svenskarna känner för deras traditionella svenska nätbutiker. Kommer kunderna överge dem till förmån för lägre priser eller större utbud hos Amazon, eller kommer de fortsätta handla hos de butiker de känner till och är vana vid?
Med tanke på hur mycket svenskarna handlar från den värdelösa tjänsten Wish tror jag att jag vet svaret på detta — med största sannolikhet kommer Amazon fullständigt köra över allt motstånd.
Den som lever får se...
Detaljer
- Namn: Amazon.com Inc
- ISIN: US0231351067
- Senaste kurs: 3 286,33 USD
- Utdelning: 0,00 USD
- Direktavkastning: 0,00 %
Relaterade värdepapper
De värdepapper som nämns i artikeln finns sammanställda här nedanför, tillsammans med aktuell ticker och flagga för noteringen.
Värdepapper | Ticker | |
---|---|---|
Amazon.com Inc | AMZN | |
Qliro Group | QLRO | |
Uber Technologies Inc | UBER |
Investeringar innebär alltid en risk eftersom dina pengar både kan öka och minska i värde. Innehållet på denna blogg ska inte ses som finansiell rådgivning. Jag skriver om de värdepapper och investeringar jag själv är intresserad av, och alla bör göra sin egen analys innan eventuellt köp.
Kommentarer
Inga kommentarer ännu.