Axfood lanserar nytt varumärke

I början av 2020 börjar produkter säljas under det nya varumärket Gastrino, där Axfood fokuserar på livsmedelsprodukter till professionella kök.

De två bolagen inom Axfood för logistik samt inköp- och grossisthantering, Dagab och Axfood Snabbgross, har tillsammans tagit fram både produkter och varumärke.

Inledningsvis rör det sig om 30 produkter — däribland pesto, oliver, pasta, bearnaisesås och hamburgerdressing — som kommer att börja säljas till restauranger i de 25 olika Axfood Snabbgross-butiker runt om i Sverige under januari 2020.

Rätt inriktning

Jag har skrivit det förr, men det känns verkligen som att Axfood gör allting rätt den senaste tiden; de expanderar snabbt och satsar inte bara på konsumenthandeln i sina butikskedjor Willys och Hemköp, utan satsar även stort mot just professionella kunder.

Jag har ärligt talat svårt att se hur deras svenska konkurrenter, som exempelvis ICA, ska hinna med när Axfood håller den här hastigheten i sin expansion — och det över hela koncernen.

Intressant framtid

Det blir minst sagt intressant att följa utvecklingen inom både Axfood, men även livsmedelsbranschen i stort, när det är så tydliga investeringar och expansioner som görs.

Jag ska gräva ner mig lite i konkurrenterna och återkommer med ett mer detaljerat inlägg i ämnet lite senare framöver.

Relaterade värdepapper

De värdepapper som nämns i artikeln finns sammanställda här nedanför, tillsammans med aktuell ticker och flagga för noteringen.

Värdepapper Ticker
 AxfoodAXFO
 ICA GruppenICA

Investeringar innebär alltid en risk eftersom dina pengar både kan öka och minska i värde. Innehållet på denna blogg ska inte ses som finansiell rådgivning. Jag skriver om de värdepapper och investeringar jag själv är intresserad av, och alla bör göra sin egen analys innan eventuellt köp.


Lämna en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Fält markerade med * är obligatoriska.

Kommentarer

Inga kommentarer ännu.