Ny mark för matjätten Axfood när dess nätapotek öppnar dörrarna.
Axfood meddelar att apotekssatsningen Apohem just har lanserats, och därmed är ännu ett fullskaligt öppenvårdsapotek tillgängligt för svenska befolkningen.
Apohem erbjuder både de vanliga produkter man förväntar sig ska finnas på nätapotek, och även receptbelagda läkemedel som skickas direkt hem till kunden. Fraktalternativen är PostNord eller DHL — där man dessutom erbjuder gratis frakt även för minimala ordrar — och du betalar med Klarna Checkout som erbjuder både gratis faktura och kortbetalning.
Någon prenumerationstjänst som exempelvis Apotea har, där man kan få hem exempelvis tandtråd och tandkräm varje månad, verkar inte finnas hos Apohem.
Förbättringar
Ska man gnälla på något känner jag spontant att:
- loggan känns fel både vad gäller design och typsnitt
- produktbeskrivningar är i ljusgrå text mot vit bakgrund vilket bara stör — det ser betydligt bättre ut på exempelvis ”Om oss” där man har tydlig svart text
- bilderna när man letar produkter inte är högupplösta — väldigt märkligt år 2019
- morgonen efter-leverans (vid dörren till kl. 04-06) erbjuds av konkurrenter men saknas hos Apohem
Apoteksmarknaden som helhet är otroligt hårt konkurrenssatt, så det blir väldigt intressant att se huruvida Axfood med sitt Apohem lyckas ta marknadsandelarna från de stora — Apotea och Apoteket. Som aktieägare hoppas jag givetvis att det lyckas och att de kan ta en bit av marknaden.
Relaterade värdepapper
De värdepapper som nämns i artikeln finns sammanställda här nedanför, tillsammans med aktuell ticker och flagga för noteringen.
Värdepapper | Ticker | |
---|---|---|
Axfood | AXFO |
Investeringar innebär alltid en risk eftersom dina pengar både kan öka och minska i värde. Innehållet på denna blogg ska inte ses som finansiell rådgivning. Jag skriver om de värdepapper och investeringar jag själv är intresserad av, och alla bör göra sin egen analys innan eventuellt köp.
Kommentarer
Inga kommentarer ännu.