Regeringen godkänner kreditgarantier för alla flygbolag som är verksamma på den svenska flygmarknaden, däribland SAS.
Antalet flygningar inom Sverige tvärnitade efter att coronaviruset började spridas runt om i landet, och därefter var det svenska flygbolaget SAS tvungna att permittera 90 % av personalstyrkan, vilket i deras fall innebär närmare 10 000 personer.
Krisen är därmed ett faktum för de flesta — om inte alla — flygbolag, och det ser inte direkt ut att bli bättre de närmaste veckorna; snarare tvärtom, att karantäner blir hårdare för att begränsa smittan.
Beslut från Riksdagen
Nu står det klart att staten går in med kreditgarantier för de flygbolag som hade licens att bedriva kommersiell flygverksamhet i Sverige samt har sin huvudverksamhet eller sitt säte i Sverige.
Kreditgarantierna innebär att staten garanterar flygbolagens lån hos bankerna, eftersom de — av naturliga skäl — får svårt att ta lån i tider som dessa. Hur långt fem miljarder SEK räcker i dessa scenarion vet jag inte, men det täcker förhoppningsvis tillräckligt mycket av bolagens utgifter för att de ska slippa gå omkull under tiden som svenskarna inte längre flyger.
Vem får hjälp?
Samtidigt som jag välkomnar detta blir jag lite lagom skeptisk till förfarandet i sig; vilka branscher ska egentligen staten gå in och rädda, och varför ska de rädda några om de inte räddar alla? Det är mängder med småföretagare som är helt utan arbeten eftersom de bolag som normalt sett ger dem uppdrag står och väntar på hur situationen ska utvecklas framöver.
Jag är själv egenföretagare, och känner många som sitter i samma båt. Här försvinner alltså både konsultuppdrag och kreativa uppdrag — och jag förstår det. Men många har inte kapital för att klara sig, och försöker nu desperat hitta annat att göra; kanske till och med söka vanliga jobb. Tillsammans med alla de som varslas från stillastående bolag.
Dags att köpa?
Så till den stora frågan — är det läge att köpa aktier i flygbolag som SAS eller Norwegian? Jag tror verkligen inte det. Som jag skrivit tidigare är det svårt att hitta någon bransch som är mer utsatt för cykliska risker än just flygbolag, och de dras dessutom med både stora skulder och dyra inventarier.
Jag kommer inte direktäga något flygbolag, oavsett hur billiga de blir i och med den här krisen. Risken finns nämligen att de helt försvinner i och med en konkurs, och då är det investerade kapitalet borta.
Detaljer
- Namn: SAS
- ISIN: SE0003366871
- Senaste kurs: 8,915 SEK
- Utdelning: 0,00 SEK
- Direktavkastning: 0,00 %
Relaterade värdepapper
De värdepapper som nämns i artikeln finns sammanställda här nedanför, tillsammans med aktuell ticker och flagga för noteringen.
Värdepapper | Ticker | |
---|---|---|
Norwegian Air Shuttle | NAS | |
SAS | SAS |
Investeringar innebär alltid en risk eftersom dina pengar både kan öka och minska i värde. Innehållet på denna blogg ska inte ses som finansiell rådgivning. Jag skriver om de värdepapper och investeringar jag själv är intresserad av, och alla bör göra sin egen analys innan eventuellt köp.
Kommentarer
Inga kommentarer ännu.