Goda nyheter från Axfood

Det svenska livsmedelsbolaget Axfood har länge varit en favorit på börsen, och den senaste rapporten är ännu bättre än väntat.

Med sina två populära livsmedelskedjor Hemköp och Willys fortsätter Axfood att ta marknadsandelar från konkurrenterna, som primärt består av Coop och ICA. Utöver det självklara målet med tillväxt i butikernas omsättning har de bland annat moderniserat och automatiserat en del av sitt lager, utökat e-handeln och vuxit som snabbgrossist.

Det är ingen som förnekat att Axfood är och har varit ett bra bolag, men en del har tyckt att "resan redan är gjord" för aktien i sig och att den nu är för dyr — något som kanske inte riktigt är sant när bolaget presterar så här pass bra.

Ett starkt tredje kvartal

Axfood ser inga tecken på den konjunkturavmattning som oroar många, och kommunicerar istället både ett starkare kvartal och en större tillväxt än förväntat. Några av höjdpunkterna sammanfattar jag här nedanför:

  • Omsättningen ökade med 5,7 % från 12,05 miljarder till 12,73 miljarder SEK
  • Rörelseresultatet ökade med 15,4 % från 620 miljoner till 715 miljoner SEK
  • Rörelsemarginalen ökade med 9,8 % från 5,1 till 5,6 %
  • Resultat per aktie ökade med 11,61 % från 2,24 till 2,50 SEK per aktie

Med andra ord är det fina siffror de bjuder på i kvartalsrapporten.

VD och koncernchef Klas Balkow kommenterar bland annat:

Med en butiksförsäljningstillväxt om 6,7 procent och en e-handelstillväxt på hela 38 procent konstaterar jag att vi även detta kvartal växer mer än marknaden i båda kanalerna.

Man nämner även att butikskedjan Östenssons har gått in som franchisetagare inom Hemköp, vilket resulterar i 9 nya butiker runt om i Östergötland, och dessutom att hela bolaget börjar nyttja tjänsterna från Axfood i sin helhet — det vill säga både inköp, logistik, IT-lösningar samt Hemköps marknadsföring och lojalitetsprogram.

Framtiden finns på nätet

Inom just e-handeln ser de som sagt en mycket större tillväxt, vilket är förståeligt då man inte har i närheten av lika många kunder där i dagsläget. Personligen har jag dock inte nappat på e-handel vad gäller mat överhuvudtaget ännu, utan prenumererar bara på ett antal nyhetsbrev från olika aktörer.

Det är tydligt att man försöker toppa varandra med både välkomsterbjudanden och låga (eller inga) fraktkostnader — allt för att ta marknadsandelar. Här har Axfood mycket att vinna på att de redan har sina populära och till synes billiga butikskedjor, med varumärken som människor är trogna till. De flesta känner redan till att man får valuta för pengarna hos Willys, och den uppfattningen följer med när de sedan börjar handla på internet.

Blickar framåt

Aktien gjorde ett glädjeskutt upp på 215,50 SEK under morgonen men har nu seglat neråt en bit till 209,20 SEK, så det finns både optimism och lite rädsla i aktieägarnas beteende.

En del analytiker har varnat för en högre risk i Axfood i och med att de bland annat gör mångmiljoninvesteringar för att förbättra sin logistikkedja, men de investeringarna rår inte på bolagets stabila prestation — tvärtom tuffar de på som aldrig förr.

Det är viktigt att komma ihåg att de analytiker som sätter köp- eller säljrekar på aktier ofta bara har en tidshorisont om 6-12 månader. Vi som faktiskt investerar i bolagen har en betydligt längre horisont än så; i bästa fall fortsätter bolaget ta vara på sina intäkter och marknadsandelar på lika bra sätt under lång tid framöver.

Detaljer

  • Namn: Axfood
  • ISIN: SE0006993770
  • Senaste kurs: 209,20 SEK
  • Utdelning: 7,00 SEK
  • Direktavkastning: 3,35 %

Relaterade värdepapper

De värdepapper som nämns i artikeln finns sammanställda här nedanför, tillsammans med aktuell ticker och flagga för noteringen.

Värdepapper Ticker
 AxfoodAXFO
 ICA GruppenICA

Investeringar innebär alltid en risk eftersom dina pengar både kan öka och minska i värde. Innehållet på denna blogg ska inte ses som finansiell rådgivning. Jag skriver om de värdepapper och investeringar jag själv är intresserad av, och alla bör göra sin egen analys innan eventuellt köp.


Lämna en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Fält markerade med * är obligatoriska.

Kommentarer

Inga kommentarer ännu.