Med det nya namnet Marqet ska MQ-butikerna förnyas med målet att tilltala precis alla målgrupper — samtidigt.
Vad bör man göra om man inte hittar lönsamhet i sin kärnverksamhet? Effektivisera, fokusera, strömlinjeforma? Icke, säger bolagets VD Ingvar Larsson bestämt.
MQ kräks istället ur sig den ena idiotin efter den andra, och försöker skapa en affärsmodell helt baserad på ett hopkok av olika moderna företeelser, samtidigt som de inte förstår sig på någon av dem.
Alla ska med
Alla vet nog att det är enklare att nischa sig och sticka ut från mängden med kvalitet och exklusivitet, samt att ge kunden något speciellt — men kanske inte på det här sättet.
MQ verkar tro att de måste sälja allt till alla för att folk ska komma till butikerna, men när man desperat försöker tilltala alla leder det tyvärr till att man i slutändan egentligen inte tilltalar någon.
Så här skriver de själva — se särskilt den fetmarkerade texten;
Nu öppnar Marqet. En marknad för det nya arbetslivet, där gränsen mellan jobb och fritid blir allt mer diffus. Här blandas mode och inredning med elmopeder och hörlurar. Här finns sånt som annars bara finns på internet. Varumärken poppar upp och försvinner. Nytt. Second hand. Ekologiskt. Kläder att hyra. Skräddare. Släpp i begränsad upplaga. Arbetsplatser för frilansare. Förhoppningsvis väldigt gott kaffe. Billiga saker och hutlöst dyra saker. Nu öppnar vi på tre ställen. Om ett par månader på fler än hundra ställen.
"Arbetsplatser för frilansare" i en stimmig Myrorna-butik där tre personer klämmer på elmopeder och där du förhoppningsvis kan få gott kaffe? Något är säkert, och det är att jag inte är målgruppen.
Hela texten känns som något deras marknadsavdelning improviserade fram under ett möte, och kanske inte som någon officiell kommuniké.
Konkurrera med "internet"
Jag är ledsen, men om ett bolag i sitt pressmeddelande skriver att de i butikslokalerna ska sälja sådant som "bara finns på internet" så har de gett butiksdöden ett ansikte.
"Internet" är inget svåråtkomligt eller avancerat, som de vill få det att verka. Nätbutiker är kundanpassade och smidiga, där du får det du vill ha när du vill ha det, och dessutom till lägst pris.
Om MQ mot förmodan får in kunder i sina nya butiker är det inte i butiken köpet kommer genomföras, utan på internet. Varför? För att:
- det kommer vara billigare
- det ingår fraktavgifter
- du skyddas av distansköplagen
Det här har varit ett faktum ända sedan CDON slog upp dörrarna för massor av år sedan. Känn och kläm i de fysiska butiker som har samma varor, och beställ sedan på nätet.
Jag förespråkar inte detta, men det är så folk gör — och det är just det som MQ nu tror att de kan besegra, med det här konceptet.
Butiker har en enda fördel
Det finns en enda sak som finns i butiker men som saknas på internet, och det är personlig service — men då baseras ju servicen på engagemang och faktisk kunskap om produkterna, och där går det inte att fuska.
Att istället ha ett så här brett sortiment, helt utan fokus och riktat mot alla målgrupper, leder antingen till att ingen vill arbeta där, eller att servicen blir som på ett franchisecafé; undermålig som bäst.
Marknaden positiv
Vad är det frågan om? Till råga på allt reagerade marknaden positivt på nyheten, något jag inte förstår överhuvudtaget. På nyheten studsade aktiekursen upp från 2,19 till hisnande (för sammanhanget) 2,56 SEK — en ökning på hisnande 16,89 %.
Men vem kan tycka att det här ser hoppfullt ut, eller för den delen att det är ett bra beslut från ledningen i MQ?
Jag upprepar.
Vad är det frågan om?!
Detaljer
- Namn: MQ
- ISIN: SE0003303460
- Senaste kurs: 2,22 SEK
- Utdelning: 0,00 SEK
- Direktavkastning: 0,00 %
Relaterade värdepapper
De värdepapper som nämns i artikeln finns sammanställda här nedanför, tillsammans med aktuell ticker och flagga för noteringen.
Värdepapper | Ticker | |
---|---|---|
MQ Holding | MQ | |
Hennes & Mauritz B | HM B | |
Starbucks Corp | SBUX |
Investeringar innebär alltid en risk eftersom dina pengar både kan öka och minska i värde. Innehållet på denna blogg ska inte ses som finansiell rådgivning. Jag skriver om de värdepapper och investeringar jag själv är intresserad av, och alla bör göra sin egen analys innan eventuellt köp.
"Det finns en enda sak som finns i butiker men som saknas på internet, och det är personlig service" – plus det faktum att du kan ta med dig den inköpta varan direkt, du kan prova den i ett provrum och klämma på den innan du tar köpbeslutet, du slipper vänta två dygn för att sedan åka till något utlämningsställe och komma hem och upptäcka att storleken var fel och därefter returnera från ett eller annat "postkontor" ...
Hej Gustav!
Du har helt rätt, men det är också det jag skriver; många klämmer på varan i butik och väntar sedan två dagar för att de handlat den till ett lägre pris. Personligen vet jag mina storlekar och fyller på vid behov, primärt över nätet.
Många, kanske till och med majoriteten, föredrar att handla på distans, även om det innebär det logistiska i att hämta och returnera paket — och det är just där MQ gör självmål.
Vill de överleva behöver de möta kundernas egentliga behov att smidigt handla kläder oavsett var de befinner sig, inte smeta ut en sorglig café-historia på flera hundra stackars butiksanställda som trodde de jobbade i en klädesaffär.
Tack för kommentaren!